Útěk do divočiny

Plakát k filmu Útěk do divočiny (Into the wild Seana Penna)    Málokdo z nás má tu odvahu – kromě pubertálních let – jít si svou vlastní cestou a vzpříčit se zavedenému scénáři, který by se dal napasovat do tří slov (podobně jako popis zjednodušeného rockového života): postav dům, zasaď strom a zploď potomka. Tomuto očekávanému životnímu klišé se zrovna vystudovaný Christopher rozhodne čelit útěkem do divočiny ve stejnojmenném filmu Seana Penna (v originále Into the wild). Byl by to možná dobrý scenáristický námět, kdyby nešlo o příběh pravdivý.

    Po studiích a úspěšném ukončení školy se mladý Christopher McCandless rozhoduje opustit civilizační mamon a touhu po penězích hledáním opravdové přírody, kde by se mohl stát její nedílnou součástí, jako jeden z jejích živých organizmů. Odmítá dar k získanému diplomu – auto, pálí své dokumenty a peníze a vydává se na vysněnou Aljašku, která je pro něj příkladem opravdové "divokosti". Cestou k jeho vysněnému cíli se střetává s hippie rodinkou, která se o něj stará jako o vlastního, protože pár "vyčichnuté" květinové generace vlastní potomky mít nemůže. Chvíli u nich setrvá, seznámí se s další ratolestí podobnou filozofii sdílejících členů komuny, "probouzí" se mezi nimi stav, který se nazývá láskou. Ta ovšem zůstává pouze v rámci čistého a neposkvrněného souznění duší. Touha a cíl životní pouti se však nenechávají ošálit a Chris tak pokračuje na vysněný sever. Při pouti na Aljašku potkává starce, který je zosobněním konzervativní Ameriky, která pro mírumilovné lidi, na venek se projevujícími nenošením šatů, nachází slova pohrdání a odsouzení. Díky optice nadšeného mladíka je tu ovšem prostor na změnu názoru, hlavně díky tomu, že stařík ve svém průvodci nachází oblíbení a nabízí mu adopci. Chris však prozatím odmítá a míří dále ke svému cíli. Na divoké Aljašce nachází překvapující objekt – autobus, který se tak stává jeho základnou a novým domovem. Přes snahu souznít s přírodou svůj souboj se zákony, které ovlivnit lze jen stěží, prohrává. Pozdě si uvědomuje, že ne všechno ve fauně či flóře, je možné rozdělit na škodlivé a prospěšné – osudové chyby čekají všude. Je možná už příliš pozdě na změnu rozhodnutí, které si v nastalé situaci vybavuje. Co se rozhodlo, nedá se odestát...

 

zpět na seznam oblíbených Filmů